06 september 2009

Erodium pelargoniiflorum


Pelargonnäva - Erodium pelargoniiflorum.
Som jag sagt tidigare står nävor mycket högt upp på min trädgårdslista. Vackra och lång blommningstid. De här beställde jag i våras från Impecta, satte fröna tidigt i våras. Dom kom sig jättebra, slarvade dock och lyckades vattna ihjäl flera. Sex plantor blev resultatet, dom började blomma för ca fyra veckor sedan. Trodde inte att jag skulle få se några blommor denna första säsong.....
Den är ca 30 cm hög, härdig. Vita flockblommor med lila-röda markeringar. Bladen är hjärtformade. Den har ett tuvformat och marktäckande växtsätt.
Ny favorit i billans trädgård, hur söt som helst!

5 kommentarer:

Inger sa...

Har inte hörts talas om Pelargonnäva tidigare, den är mycket tilltalande, borde passa bra i samplantering med det mesta. Nävor är tacksamma.

Hannele på Hisingen sa...

Sött.

Åsa! sa...

Jag som varit lite anti mot nävor har ändrat uppfattning, det är ju fantastiskt användbara perenner!

Anonym sa...

Så läcker...ny för mig också!

billan sa...

Inger:
Hittade den i Impecta katalogen i vintras och blev så sugen, den såg så fin ut. Jag har bara planterat dom hos jordnävan, men till våren skall jag försöka hitta en bra placering tillsammans med nån passande "kompis".

Hanneles paradis:
Mycket:)

Åsa:
För ganska många år sedan var även jag "nävanti", men när man väl upptänkt hur vackra dom är så är det kört. Man vill bara ha fler!

Slottsträdgårdsmästaren:
Visst är den läcker? Jag är glad att den slank med i min fröbeställning, den såg så inbjudande ut där i katalogen. Och den har verkligen inte gjort mig besviken!