15 november 2009

Gråväder

Ute är det värsta novemberrusket, 6 grader varmt och regnväder.Det tunna vita snötäcket som lyst upp så fint senaste veckan har nu försvunnit. Tur att vi har Slottsträdgårdsmästarens fototävling som piggar upp i gråvädret. Nu har han lagt ut 54 fina bildbidrag som skickats in, gå in och rösta du med. Även jag har en bild med i tävlingen.......dock ingen som jag idag kan berätta om. Reglerna säger ju att bilden skall vara anonym och ej visas på bloggen.
Jag visar istället några bilder som är tagna förra veckan i närheten av bruket.







Det ryker från brukets sk Lagun, det är en stor bassäng där luft pumpas in på botten för att syresätta miljön åt de microorganismer som renar brukets avloppsvatten. Vattnet är bortåt 40 grader varmt, det är därför det ryker så dant.
Mannen brukar alltid betona att det som ryker från pappersbrukets skorstenar inte är farlig rök utan BARA vanlig vattenånga:)

9 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

November har sin skönhet också.

Åsa! sa...

Grått är det verkligen, bara att gilla läget och ta fram en bra bok!
Jag har också skickat in en bild till Slottis, fast det satt långt inne, hittade ingen som kändes bra...

Ingela sa...

Visst är det kallt och ruggigt? Här har allt vitt smält och gräsmattorna är gröna.

Ingela

Lilla B sa...

Här i Bergslagen är det ovanligt milt. Det är skön fuktig luft mot ansiktet. Som bästa fuktighetskrämen.
Har också en bild med i Slottsträdgårdsmästarens tävling.

Bea sa...

Samma här, det stora grå-vädret råder! Men, man får göra det bästa för att hålla humöret uppe :)

Svar på din fråga: Stommen är gjord på en tunn krans gjord på videkvistar.

Inger sa...

Inget dagsljus i dag heller, men det är ju november. Kylan får gärna vänta för min del. Måste hinna ställa undan rosor i kruka i garaget. Ha det gott!

Annika Christensen sa...

Ja här har det varit super grått idag. Den tråkigaste dagen hittills i år.
Ha det gott
Annika

Jord under naglarna sa...

Just nu har jag svårt att se på november med glädje, men jag försöker liva upp mörkret så gott det går... ;)
När såg vi solen senast?

billan sa...

Hannele:
Absolut, men kan inte solen lysa en endaste sekund???

Åsa:
Elda i kaminen, dricka the och läsa en bok får det bli.
Jag tyckte också det var svårt att hitta en bild, fick i alla fall iväg en i sista stund.

Ingela:
Ruggigt var ordet, jag vill inte ha gröna gräsmattor nu. Hit med lite snö tack:)

Lilla B:
Skön fuktig luft.....fy sjutton. Jag hoppas du blir lite omvänd i vinter under bloggvilan, tänk om fleece-fian Lilla B kunde förstå vad snö är härligt:)

Bea:
Jag är så sugen på att försöka göra en egen krans, men jag är så talanglös på pynt och pyssel!

Inger:
Undan med rosorna dina, nu måste det till snö och kyla:)

Annika C:
Frågan är om inte den här dagen är ännu gråare och eländigare:(

Jord under naglarna:
Tur att det snart är advent, det skapar åtminstone en gnutta novemberglädje.
Och solen...den har lyst med sin frånvaro alldeles för länge!