01 november 2009

Torparhelg

Mannen, yngste sonen, husdjuren och jag drog till torpet i fredags. Lite glögg och brasa i kökspannan höll oss varma medan vi installerade oss, kokade päror och värmde den medhavda köttgrytan. Under tiden ringde dotter och sa att dom tänkte bjuda lillebror på middag och lite sällskapsspel på lördagen, kört sa jag han är med oss.....Vi hade en avkopplande och skön fredagkväll på tre man hand med god mat, dryck, Dobidoo och Skavlan. På lördagsförmiddagen ringde mobilen i högan sky, dotter igen...... ! Vad ska ni äta? Om vi handlar med oss påfyllning är det okey att vi kommer till torpet idag? Självklart sa jag, ta bara med lite pilgrimsmusslor och ett ankbröst, vi ses om nån timme:) Det har varit en fin hösthelg på torpet, mannen, sonen, dottern, mågen, lille barnbarnet, bonusbarnbarnet, hunden, katten och bonushunden.... Jag mår så gott när mina nära och kära samlas. Det enda som fattas mig är mina älskade i Växjö, åh vad jag saknar dom!


Mannen och jag tog en långpromenad med lille A och vovvarna. A mår så gott i den sköna manchesteroverallen han ärvt av sin kusin C. De andra fyra boade in sig på torpet och spelade sällskapsspel.


Odågan Frida är så lycklig når hon får forsa fram i skogen.


Följ mig säger Frida till vännen Yrsa, nu ska vi se vart vägarna bär:)



Det blev en fin hösttur, hög och fin luft. Solen lyser från en klarblå himmel. En fågelsiluett mot den blå himmelen. Vackert är det som bara den, men solens strålar orkar inte värma oss. Höstkylan biter friskt i våra kinder! Det känns som chokladochvispgräddeläge i luften:)

7 kommentarer:

Inger sa...

Vilken härlig helg du haft med familjen, men visst saknar man alltid dem som inte är med.
Sköt om dig!

Bea sa...

Det låter som en perfekt och avkopplande helg!
Vilket fint landskap med berg och fin utsikt! Jag som bor på ett plattlandskap är sååå avis!!
Så söt han är i vagnen :)
Kram / Bea

Anita sa...

Vilken härlig helg du haft i torpet med de dina. Jag tycker ordet "torparhelg" är ett så vackert ord. Och du beskriver helgen så fint. Jag kan nästan höra alla glada röster, känna doften från glögg och köttgryta, höra knastret från brasan och känna den sköna värmen som du haft omkring dig i helgen. Förstår att du njutit.

Hoppas du får en riktigt skön fortsättning på veckan!

Anonym sa...

Skogsnuvan: choklavispgrädde i vädret. Vilket härligt uttryck och målar verkligen ut hur det känns. Härligt

Åsa sa...

Så underbar helg ni verkar ha haft!

Annika Christensen sa...

Tack för det!
jag vill också ha mycket frost.
Så vackert.
Ha det gott
Annika

billan sa...

Inger:
Det var hur mysigt som helst...Må så gott du med!

Bea:
Fin helg, höga berg och djupa dalar är det här omkring.
Visst är han söt och hur go som helst:) Kram och ha det gott!

Anita:
Det är så skönt att ha torpet, ett fantastiskt ställe att koppla av och varva ner på. Jag har njutit i fulla drag av min "torparhelg".
Veckan har börjat liiiite rörigt, men det är väl så vardagen skall rulla på:) God fortsättning på din vecka önskar jag dig!

Skogsnuvan:
Härligt...och gott med:)

Åsa:
Helgen var jätteskön, det enda som fattas var son och fru med familj som bor 80 mil söderut!

Annika:
Varsågod, den rösten är du absolut värd:)