10 november 2009

Kattvändarväder

Utomhus har det varit ett riktigt novemberväder, endast ett par plusgrader och snöglopp. Pusan vände i dörren imorse och har tillbringat den mesta tiden på rygg framför brasan. Det värsta är att hon knappt syns ju där hon ligger på Blenda, snart kommer hon att bli lika platt som koskinnet.....jag kliver på henne varje gång som ett nytt vedträ skall in i kaminen.




Så här brukar det se ut när Frida är på kisspromenad, hon brukar ha sällskap av kompisen Pusan, men idag har hon fått gå ut ensam....det råder kattvändarväder!


Hon måste va en kristen kommunist- Ulf Lundell
albumet OK Baby OK 2004

På vägen, när jag åkte hem på lunch handlade jag 600 gram strömmingsfiléer . Hastigt och lustig blandade jag ihop 2 ägg, 1 dl grädde och 1 dl grov vanlig senap...ner med strömmingsfileérna. Efter att ha marinerats i kylen 6-7 timmar vändes dom i rågmjöl och stektes i smör. Receptet kommer ursprungligen från "Hannus Mat". Mannen min gjorde ett gott hemlagat potatismos som serverades till den senapsmarinerade strömmingen och lite rårörda lingon därtill. Värsta lyxmaten vill jag påstå.....precis vad man behöver en grå dag som denna.

Jag har burit ut de sista pelargonerna i garaget, tomt blev det i köksfönstret. Lär väl måsta köpa ett par blommor i väntan på att julblommor, stjärnor och stakar skall ta plats i fönstret.
Lite pyssel har det blivit ikväll, jag har spraymålat ett litet träd med vitfärg. Tänkte sätta den i en stor urna ute vid bodegan och hänga små ljuslyktor för värmeljus i den. Om jag får tag på små ljuslyktor vill säga. Fick idén för ett antal veckor sedan när jag såg små söta fina lyktor på blomsterlandet, häromdagen när jag skulle slå till var det givetvis slut på dom......

För övrigt har jag bedrövligt ont i mina båda tennisarmbågar, hälsporren krånglar och vi har INTE fått tillbaka våra 5000kr än......
Må så gott!

8 kommentarer:

Anita sa...

En skönare kattstil har väl sällan skådats. Förstår att hon vände i dörren, vem vill blöta ner tassarna i snöglopp.

När man tittar in här så börjar det alltid vattnas i munnen. Den strömmingen med det hemlagade potatismoset lät ju bara så god.

Nu är det tisdagkväll och dags att knyta sig. Inget snöglopp här men väl en kulen vind som bet i kinderna. Det kändes som kallare väder var på väg in efter de senaste dagarnas rejäla mildväder.

Ha en bra fortsättning på veckan. Imorgon måste ju bara pengarna komma in på kontot. Det är ju inte klokt detta. Jag fortsätter att hålla tummarna att det ordnar sig, helst då imorgon.

Hannele på Hisingen sa...

Mums. Lata jag köper ibland färdig (!) strömming i fiskbilen, elel räter ute, luktar inte så gott, när man steker..

Anonym sa...

Skogsnuvan: Katter kan verkligen konsten att njuta av livet. Vilket härligt recept. Festmat. Hemgjord potatismos var det länge sedan jag åt.

Britt sa...

Ja dessa katter de är stora personligheter. Vad sugen jag vart på strömming. En hård bröd bit måste det vara till//Britt

Jord under naglarna sa...

Vilken skön bild på kissen!!
Hoppas det ordnar sig med dina pengar NU!

Inger sa...

Vilka fina husdjur du har, själv har jag inga. Jag älskar strömming men det blir tyvärr sällan strömming här hemma. Önskar dig god bättring med dina krämpor och att du får tillbaka pengarna, man kan bli nervklen för mindre.

Mira sa...

Kattvändarväder! Ordvrängarglädje!

billan sa...

Anita:
Den här kissen har kattlucka som är öppen dagtid, hon sover inne på nätterna. Så här års blir hon praktiskt taget innekatt, går endast ut korta stunder för att uträtta sina behov.
Idag kom pengarna äntligen tillrätta:)

Hannele:
Det är okey att vara lat, men här kommer ingen fiskbil.......

Skogsnuvan:
Det var hur gott som helst! Det blev ett par strömmingar kvar i kylen, dom slank precis ner i magen på en hårdmacka.

Britt:
Klart det ska vara en hårdmacka till!

Jord under naglarna:
Det är en cool kisse:)
Nu är äntligen pengarna tillbaka på kontot!

Inger:
Jag är husdjursberoende! Det är inte många dagar i mitt 53-åriga liv som det inte funnits husdjur i familjen. Det värsta tror jag var när sonen som snart fyller 30 år var i tonåren och kom hem med en kartong med en stor fågelspindel i som döptes till Alfons. Yngste sonen skaffade en vacker tamråtta som hette Edwin, den älskade cremefraiche och levde lyxliv.
Nervklen var ordet, och sömnlös fy sjutton...men nu verkar pärsen vara över!

Mira:
Hehe:)