13 november 2009

Lite utav varje

Perssons Pack som jag gillar jätte mycket kommer till stan imorgonkväll, kommer jag att vara där? Nixpix, jag skall vara barnvakt åt lille A. Nu är det dotter o måg som skall rocka loss till "Packet". Jag klagar minsan inte....det är lycka att få en kväll med barn-barbarnet. Det är fint att vara farmor och mormor:)


Snöpudrad kinesisk smörboll.

Skönt att vi har gott om ved, jag eldar och eldar. Ibland blir det så varmt inne att mannen måste öppna fönstret en stund.

Det är så trivsamt att sitta vid köksbordet och titta på småfåglarna. Hoppas domherrarna kommer snart.

Hallå, hallå......vart är alla sidensvansar??? Inte en enda en har passerat billans trädgård i höst.

Rotfrukter, rödlök, kycklingben, örtkryddor, olivolja, salt och peppar. Swisch in i ugnen. Strö över smulad fetaost och ruccola. Servera gärna med en sås av Yoghurt, vitlök, dijon och honung.

I dag var det dax att fylla på ljusförrådet, det går åt mängder av värmeljus och vanliga vita kronljus hos billan. Jag brukar bunkra på Ikea med jämna mellanrum. Jag kunde inte motstå att köpa med mig en liten röd hyacint, liiite tidigt kanske men..........



Ostpuffar med rosmarin,
Mixa ihop 2dl vetemjöl, 2dl riven västerbottenost, 100 gram smör. Blanda i hackad färsk rosmarin. Forma ca 24 bollar, platta till, pensla med äggvita ocg strö över sesamfrön. Grädda ca 8-10 minuter i 200 grader. Smakar finemang till ett glas vin när man kommer hem på fredagskvällen.

Vi behöver väl lite musik till matlagningen ikväll, va sägs om de här????

Lars Bygden och Ane Brun- This Road.

6 kommentarer:

Jord under naglarna sa...

Sidensvansarna har varit hos mig och plundrat häggen - så nu vet du var de höll hus! =) Domherrarna väntar jag också på för nu vill jag ha riktigt mycket snö.

De där ostbollarna verkar himla goda!
Vi ska ha kalas hemma med vännerna imorgon ska bli så roligt!

Katarina sa...

Vilka fina bilder Billan, åtminstone tre av dem kvalar ju in i Slottis fototävling! Ha en riktigt skön helg!

Åsa! sa...

Så roligt att få vara barnvakt!
Hoppas din helg blir en toppenhelg Billan!

Inger sa...

Mysigt att ta hand om barnbarnet, två av mina kommer i morron. Ostpuffarna ser så goda ut och enkla att göra, något för mig.
Ha en fortsatt bra helg!

Ingela sa...

Ostpuffaran låter som om det skulle passa perfekt här hos oss, tack! Ungar är för härliga, hoppas ni haft det bra.

Ingela

billan sa...

Jord under naglarna:
Jasså är det du som lagt beslag på min sidensvansar:)
Bollarna är mumsfillibabba.
Hoppas du haft en trevlig kalashelg!

Katarina:
Tack:)
Det var svårt att hitta nått att skicka till slottis, det har varit så mörkt o grått.
Ha en skön söndagskväll!

Åsa:
Det är så fint att få låna barn-barnen!

Inger:
Myspys med barnbarnen är fint:)
Tycker absolut att du ska prova göra ostbollarna dom är så smaskiga. Ha en fin söndagskväll!

Ingela:
Vi har haft jättemysigt, han är så go!
Osbollarna går i ett nafs att göra, smakar mer....man kan äta hur många som helst!