22 november 2009

Söndag på Torpet

Mannen och jag beslöt oss för att stanna kvar en natt till på torpet. Vi kliver upp tidigt imorgon bitti och åker mot stan. Dumpar djuren hemma i huset och sedan raka spåret mot våra jobb.
Har ofta funderat hur det kommer sig att jag känner mig så utvilad efter en torparhelg. Är det bara miljöombytet eller är det närvaron av allt det gamla som gör så gott i mig? Väggarna andas mina förfäders slit och släp för den dagliga brödfödan. Men inte bara det utan där ryms även skratt och glädje från svunna tider. Inte vet jag vad det beror på men gott mår jag här på torpet........
Idag har vi gjort advent i stugan, mors gamla stjärna hänger nu i köket som så många gånger förr.
Jag har rotat i skrymslen och vrår efter en röd gardinkappa som borde fått komma upp i köksfönstret. Den finns inte på torpet, den har troligen följt med hem till stan på tvätt för typ 10 månaders sedan.....
Lite annat smått och gott grävdes fram i skrubben.

Ett svart plåtskrin med en husqvarna symbol på locket rymmer postkvitton från 60- och 70 -talet. Jag minns inte att jag hade det fattigt under min barndom, men förstår att mor och far slet för att få allt att gå ihop.


Ett annat fynd var min gamla Skol-Atlas från 1961 och min älskade Lotta på Bråkmakargatan från samma tid.
Minnen...........

Även lite moderniteter finns idag på torpet. Här är vår lilla datahörna och i bakgrunden syns vår lilla data-Pusan. Alltid närvarande där värmekällor finnes:)

10 kommentarer:

Åsa! sa...

Så härligt att ha en plats som andas stillhet och ro!

Anonym sa...

Skogsnuvan: Vissa hus utstrålar värme och trivsel förmodligen sitter det kvar i väggarna. Jag har också den kartboken och Lottaboken någonstans i mina gömmor och katt vid datorn har jag också.

Jord under naglarna sa...

Det är nog så med vissa ställen att man bara känner lugnet i sig när man vistas där. Tur det!
I min mammas stuga har vi varken vatten eller el och ligger vid en sjö mitt i skogen. Den tystnad som är där gör en stillhet som jag sällan upplever hemma.
Fina fynd du hittade i gömmorna!

Inger sa...

Lotta på Bråkmakargatan är en klassiker. Lika stjärna som din mors har jag också som jag själv köpt, jag gillar inte att köpa nytt hela tiden. Underbart att du har ett ställe där du kan finna ro, behövs i denna stressiga tid. Mitt barndomshem finns kvar, där finns fortfarande saker från min uppväxt, nån gång får jag väl ta reda på allt. Ha det så bra, billan!

Skatan sa...

Jag tror, som du antyder, att det är närvaron av allt som sitter i väggarna, som gör dig så utvilad och att du kan ta itu med det "moderna" livet med nya krafter. Trots dator där i torpet. Också.

Vi kaaan inte bo i vårt "torp" längre. Det är inte "vinterbonat". Det väntar vi på ... men då ... blir det annat av.

Kram!

Bea sa...

Vilken fin plats du har, att kunna åka till torpet och få lugn och ro. Det skulle säkert många fler må gott utav.
Att dessutom få en nostalgitripp är väl skojigt :) Minnen, det bästa som finns!
Ha det gott! /Bea

Lillebeth sa...

Hej, hej! Rötter ger stadga och lugn. Kan det vara något sånt som får dig att må bra? Fint att ha en sån plats. Lite avundsjuk blir jag, faktiskt.

Åsa! sa...

Hallå Billan! Du har en award att hämta hos mig!

Anita sa...

Hoppas att du får en skön helg igen på torpet och att du hittar den röda gardinkappan och kan göra fint till advent. Det kan nog vara som du säger, att friden liksom sitter i väggarna och skänker lugn och ro. Det hörs så väl på dina inlägg från torpet att du fullkomligt kopplar av när du kommer till torpet. Härligt att se din gamla atlas och Lotta på Bråkmakargatan. Har en del böcker från min barndom i bokhyllan som jag bläddrar i ibland. Jag kommer ihåg att jag hade en hel serie med sagoböcker som hette "Min skattkammare". Dom älskade jag.

Må så gott och ha en skön avslutning på veckan en riktigt skön helg!

Ingela sa...

Säkert att lugnet infinner sig när du åker hemmifrån och från alla måsten.

Vi vill skaffa en enkel stuga att åka till och koppla av. Jag vill kunna, elda, värma mat/vatten, sova gott och vara uppkopplad. Det ser ut som om du lever min dröm, lyckost!

Vilken härlig arbetsplats, dator, trevligt/tyst sällskap och ett glas vin, perfekt.

Kram
Ingela