27 januari 2010

Chile-beroende

I billans kök används chile mest varje dag. Det är användbart till det mesta. Styrkan och smaken kan variera i det oändliga. Jag brukar odla ganska många sorter allt i från milda till riktigt heta. Ni som brukar besöka min blogg vet att jag gillar Örtagårdens fröer jättemycket. I år blev det 12 olika sorter som skall pysslas om och förgylla nästa vinters matlagning. Hungarian Hot Wax , Jalapeno , chokolate Scotch Bonett kan jag inte vara utan. Det flesta fröerna kommer från mina egna plantor, men det brukar bli några nya sorter varje år. Jag torkar det mesta, men fryser även en del. Det går alldeles utmärkt att frysa chili men den tappar lite i styrka.

billans chile 2010:
Fishpepper, Kali Mirch, Monkeyface , chokolate Scotch Bonett, Habanero Lemon,Hungarian Hot Wax, Jalapeno, Black Pequin, Czeckoslovakian black, Hot Orange, Paloma, och Inca Berry.
Det har börjat grönska så smått i fröbyttorna, men det är ännu inte mycket att visa på bild. De blir istället några bilder från sådderna och skörden 2009. Förutom det vi använde direkt från plantan blev det drygt tre kilo till vinterförrådet.


Fröna behöver komma i jord tidigt, helst under januari månad.

Vinterhetta!


Ett par Hungarian fick eftermogna på fönsterbrädan när det blivit för mörkt och trist i växthuset.


5 kommentarer:

Inger sa...

3 kg chili! Imponerande.
Ha det gott i snöyran, passerade din hemstad idag.

Bea sa...

WOW! Vilken färgprakt och hetta!
Kanske man borde pröva ;)
Ha en bra dag! /Bea

Åsa sa...

3 KILO??? Det är VÄLDIGT mycket starkt det!

Jord under naglarna sa...

Vilka läckra bilder!
Jag ska skaffa såjord i helgen och peta ner mina chilifrön, dock inte så många sorter som du har. ;)

Förra året sådde jag dem i mitten på januari så jag är senare i år.

Madame C sa...

Se där, nu hittade jag vilka sorter du ska odla i år. Många riktigt heta ser jag. Härligt!
Ha det gott!