08 januari 2010

Kylslaget värre....


Trettondagshelgen tillbringades på torpet. Ute har det varit runt -33 till -34 grader. Enda uteaktiviteten har varit att bära in ved, iklädd full vintermundering. Det gör ont att andas, näshåren fryser fast när det är så där kallt. Frida har snubblat runt på sina ben, inte lätt att kissa med kylkramp i alla fyra benen. Pusan har vänt i dörren och tvingat sig till att använda nödkattlådan.
Inga allvarliga kylskador på torpet, inga frysta vattenledningar.....enda haveriet var att kylskåpet gett upp, därifrån spreds en icke helt angenäm doft när vi kom fram. Troligen trasig termostat säger mannen. Vi har kastat matvarorna, städat ur skåpet och satt in skålar med ättika. Vi (=mannen) satsar på att laga det nästa gång vi kommer till torpet.
Nu är vi hemma i stan igen, semester torsdag och fredag. Men det blir nog inte så mycket till avkoppling för det är ganska rörigt nu runt billan. Sjukdom hos nära och kära, svärmor har tagit sitt pick och pack och flyttat in hos billan och mannen för ett tag.
Hoppas ni har det bra där ute i kylan. Må så gott!

8 kommentarer:

Bea sa...

Oj, det ännu kallare än hos mig! Ja, inte är det önskeväder och temperaturer som råder just nu och även min lilla vovve håller si i det längsta för att göra sina bestyr :)
har samma problem med kramp i benen, men fleecetossorna hjälper och lindrar.
Hoppas din livssituation ordnar upp
sig snart!
Må gott trots kylan! /Bea

Anita sa...

Och jag tycker det är kallt när det är närmare 20 minusgrader. Men minus 34, burr! Förstår att du inte vill sticka näsan utanför dörren i onödan.

Även om du har det jobbigt omkring dig just nu så hoppas jag innerligt att du kan hitta små, små stunder av avkoppling och jag hoppas också att allt snart kommer att vända till det bättre.

/Anita

Åsa sa...

Så kallt! Har aldrig upplevt sådan kyla, har svårt att föreställa mig hur det känns.
Hoppas det ordnar upp sig runt dig, styrkekramar från mig!

Jord under naglarna sa...

Brr, ja det har varit kallt länge nu, jag har knappt varit ute heller. Här hade vattnet frusit i morse. Något som man tar för självklart ska finnas. Det fixades snabbt som tur var.

Hoppas du hinner andas och koppla av lite också i allt.

Katarina sa...

Vilken tur att man inte behöver gå ut barfota i snön som hunden och kissen i alla fall! Ha det gott och krya på er alla!

Inger sa...

Hoppas allt ordnar sig på bästa sätt för dig och din familj. Och hoppas att vädret blir lite mildare, kylan är jobbig i längden. Sköt om dig!

skogsnuvan sa...

Ja då förstår du hur jag har det som ska leva i den kylan hela tiden. Jag döööör av kyla

billan sa...

Bea:
Lite bättre hundväder idag:)
Det är alltid kämpigt när nån nära drabbas av svår sjukdom, men det värmer rejält med "må gott kommentarer"...

Anita:
Det är svårt att beskriva hur det känns när det är så kallt. Rekordet på torpet för nått år sedan var -38 grader, det gör ont...
Tack, dina ord värmer gott innombords

Åsa:
Det är en vidrig kyla...
Tack, dina styrkekramar känns bra att få. Kram!

Jord under naglarna:
Ja nu räcker det med kylan, vilken fasa med vattnet...Tur att det fixade sig!
Jag har med åren blivit ganska bra på att hitta andrum:)

Katarina:
Tjocksockar och grova kängor är min melodi!

Inger:
Verkar som om vi får några dygn med lite mildare väder.
Stort tack för visat omtanke, Kram!

Skogsnuvan:
Jag tänker på dig nästan hela tiden, du har det verkligen inte trevligt nu. Men snälla du dööö inte än, jag behöver dina dagliga ord på vägen...:)