23 januari 2010

Världen till barnen

Här sitter jag i mitt fina hus, framför en varm brasa, dricker kaffe och klappar katten. I bakgrunden står TV:n på, katastrofen i Haiti....

Världen till barnen

Vi ska ge världen till barnen
åtminstone för en dag
som en färgglad ballong
ska dom få leka med
leka med
sjungande bland stjärnorna.
Världen ska vi ge till barnen
som ett stort äpple
ge den som en varm limpa
så de blir mätta
åtminstone för en dag.
Världen ska vi ge till barnen
så världen lär sig vad kamratskap är
åtminstone för en dag.
Barnen ska ta världen i sina händer.
Odödliga träd ska de plantera.

Nazim Hikmet ( Turkiet)


4 kommentarer:

Inger sa...

Det gör ont att se alla barn i världen som får lida. De är så sårbara och utelämnade.
Fin dikt!

Åsa! sa...

Det går inte att föreställa sig hur de har det, så fruktansvärt. Jag har skänkt pengar till Rädda Barnen idag, tycker det är en bra organisation. Är man medlem så får man deras tidning "Barnen och vi" där står så mycket intressant och tänkvärt. Ja, det är verkligen fruktansvärt...

Anita sa...

Vilken vacker dikt. Jag satt framför TV:n igår och tittade och lyssnade på artisterna som sjöng för Haitis offer. Det som gör mest ont i mig är alla stackars barn. De stora sorgsna ögonen träffar mitt i hjärtat. Man känner sig så hjälplös. Skänker pengar men ... vad händer sedan. Vad händer när media riktar blickarna mot något annat. Det tog sekunder att rasera så mycket men det kommer att ta år att bygga upp en bråkdel av det som raserats och då menar jag inte bara byggnader och infrastruktur. Tänk på alla splittrade familjer, alla barn som inte längre har några föräldrar. Man vill verkligen ge världen till dessa barn.

Jord under naglarna sa...

Det gör ont i en när man ser och hör rapporterna från Haiti och då kan jag ju ändå inte ta in hur det verkligen är där...