02 januari 2010

Snö och snor.......

Ännu ett år har passerat. Nu skriver vi 2010, ett nytt år, ett oskrivet blad......Senaste dagarna hos billan kännetecknas av snö och snor. Mannen har skottat snö i mängd och jag har förbrukat pappersnäsdukar i mängd. Sjukan som drabbade mig i tisdags med halsont, huvudvärk och hosta tog under gårdagen nya tag och muterade till en rejäl "bonnförkylning". Ögon och näsa rinner konstant, min näsa är lika röd som Rudolfs mule. Nyårsdagen ägnades för min del åt självömkan och stilla klagan. Det gick inte läsa, titta på tv eller surfa, bara sitta där med ett skynke över ögonen. Jag lyssade i alla fall på skatornas tjattrande i naturfilmen "Pica,pica" samt "På spåret" och Läckbergs "Olycksfågel". Inte mycket annat att berätta om årets första dag här hos mig.

Det var planerat att nyårsaftonen skulle tillbringas tillsammans med dotter, måg och lille A. Så blev då inte, vill inte skicka på någon det här förkylningseländet.
Det blev en afton i tv-soffan för mannen och mig tillsammans med Madonna och Skansen. Vi lagade och avnjöt en mycket god nyårsmeny. Vi och vi föresten......mannen gjorde det mesta och jag inflikade med oönskade råd och kommentarer! Maten smakade makalöst gott trots förkylda smaklökar!

Nu får det vara nog med bloggandet, svårt att skriva bakom en dimma av tårar.
Må så gott!



Myårsmenyn inleddes på eftermiddagen med en starter bestående av ostron och champagne. Vi brukar börja nyårsfirandet med fin dryck i glaset tidigt innan smaklökarna alldeles dött ihop:)

Jordärtskockssoppa med halstrade pilgrimsmusslor och mer champagne.


Rotsakerna rostas i ugn med smör och vanilj.


Till det serverades en gratinerad mandelpotatispuré med västerbotten och Karl-Johanssvamp samt en saftig renstek, rödvinssås med vanilj och timjan.

Mannen bakade stora smaskiga knäckflarn till den avslutande Lingonmoussen.

10 kommentarer:

Ingela sa...

Vilken meny! Vi började också med en flaska bubbel till förrätten. Krya på dig, det verkar vara en efterhängsen förkylning.

Kram
Ingela

Jord under naglarna sa...

Himmel så gott det låter!!

Krya på dig nu och ha en riktigt god fortsättning på det nya året!

Åsa sa...

här kommer det en stor Krya På Dig Kram!

billan sa...

Ingela:
Efterhängsen var ordet, men den ändrade totalt karaktär igår...gud va ögonen rinner jag sitter med solclipsen på glasögonen!

Jord under naglarna:
Tack, önskar dig detsamma!


Åsa:
Tack, en gotlandskram var precis vad jag behövde nu...:)

Skatan sa...

Wow ... det lät riktigt riktigt gott. Trots att dina smaklökar inte ar i sitt bästa skick kunde du kanske i alla fall tääänka dig hur det smakade för de andra. Och för oss som fick se bilderna och höra om de olika rätterna. Och dryckerna.

Kramar och jag hoppas att förkylningen snart ger sig av och så önskar jag dig förstås en God Fortsättning på 2010

skogsnuvan sa...

Skogsnuvan: Hoppas din förkylning går över snart. Det var en helt otrolig nyårsmiddag ni hade.

Inger sa...

Vilken lyxig och god nyårsmat! Vår meny var enklare men jag gör hellre annat än står vid spisen. Min man har samma inställning. Trist att du är sjuk när du är ledig. Önskar dig god bättring!

billan sa...

Skatan:
Tack, idag känns det som om förkylningen tar ett kliv bakåt.

Skogsnuvan:
Bättre idag, maten var mumsig!

Inger:
Ibland är det kul att göra nått man inte testat förut. Och det var inte bökigt alls, allt gick lätt att förbereda en timme på em. sedan var det bara poff in i ugnen och ut ur kylen:)
Vi tillbringar nog rätt mycket tid i köket, det blir ofta så att även gästerna får dra sitt strå till stacken. Man kan ha mycket trevligt tillsammans med en kniv och skärbräda:)
Idag mår jag bättre, lagom tills att arbetet börjar igen imorgon.....

Anita sa...

Trots dunderförkylning så verkan du ha fått njuta av en underbar nyårsmiddag. Så himla trist att du skulle åka på värstaste sortens förkylning. Du som sett så mycket fram mot besöket på nyårsafton och allt. Nu hoppas jag bara att förkylningen försvinner illa kvickt.

Och ... god fortsättning på 2010!

Katarina sa...

Å, vad gott det lät! Lingonmousse! Kan man få receptet? Och renstek - men det är ju inte att tänka på här nere, det blir alldeles för dyrt det är mycket billigare med oxfilé från Argentina...