30 juni 2009

Trädgårdsläget

I mitt lilla växhus växer det så det knakar..... Tomater, gurka, druvor, physalis, basilika och chili i mängd för att nämna några favoriter just för dagen!

Vilken sommar vi haft så här långt. Vatten i mängd går det åt för att släcka törsten hos de små liven.






Vinrankan Zilga växer och växer.



Kryddsalvia.

Många lila och blå växter har jag omkring mig, Gillas av både mig och fjärilarna.



Lavendel.


Till och med gräslöken är vacker tycker jag.



En liten söt nejlika som jag sådde för ett par år sedan, vill minnas att den hette fjädernejlika.



En nyhet för i år i min kryddhörna är vattenkrassen, kul att testa nått nytt. Vi får väl se vad det blir med den..



Flera olika myntor har jag, använder dom flitigt i matlagningen. Än så länge håller dom sig i de pallkragar jag hägnat in dem i. Vill inte ha mynta överallt!!!



Idag har det varit riktigt varmt, Frida som är en riktigt matglad jycke drabbades av ett lättare värmeslag och somnade vid sidan av vitlöksbrödet !


Rosorna börjar äntligen slå ut, men jag måste flytta flera stycken. De är nog värda en bättre placering........

Kanadarosen Rosa Morden Sunrise.

Trogna Flamentazen håller som bäst på att rama in verandan på baksidan.


Gula rabatten på framsidan under köksfönstret börjar visa sin rätta färg. Tyvärr har mina två väldoftande Peace rosor tackat för sig och sagt adjö. Sånt är livet!

5 kommentarer:

Inger sa...

Inte bara din Frida utan även jag drabbas av värmeslag minst en gång per dag. Vad fint du har det. Typiskt att Peace rosor inte klarar våra breddgrader.

Åsa! sa...

Det är jobbigt i värmen för många varelser, inte blir det lättare av att ha päls heller:)

Katarina sa...

Grannens cockerspaniel har varit lite hängig i värmen men piggnade till när han fick bada! Det är som sagt varmt med päls.

Hannele på Hisingen sa...

Vattenkrasse låter spännande.

billan sa...

Inger:
Trodde Peacen skulle funka i skyddat läge, man blir lite lurad på härdinghetssiffrorna. Det doftade i alla fall gott genom köksfönstret i två år....

Åsa:
Å inte kan dom magasinera den i garderoben heller:)

Katarina:
Frida är en riktigt badvilde,simmar och njuter. Men det har hänt ibland när inget vattendrag finns att tillgå i närheten att vi måst blöta henne med vattenslang, och det uppskattar hon inte.

Hanneles paradis:
Den ser ut att arta sig riktigt bra, håller tummarna. Det är kul att testa nått nytt.