03 juni 2009

Trastinvasion.

Det är oftast trevligt att ha en tomt som gränsar mot skogen, men så här års kan det bli liiiite mycket! Mängder med trastungar invaderar vår tomt, dom är precis överallt. Nu är dom halvt flygfärdiga, dom ömsom hoppar och ömsom flyger ca en meter ovanför backen. Vart man sätter fötterna och händerna dyker en vilt stirrande trastunge upp, blänger på en och ser ut som om den tror att den är osynlig om den sitter tillräckligt still! Trastföräldrarna vaktar sina små och skjuter skarpt på allt som rör sig med sina vitta blaffor. Dom tjattrar och piper från morgon till sena natten, man blir rent av lomhörd på kuppen. Det värsta är att när det här gänget ger sig av är det dax för en ny kull och sedan ännu en till.......
Hur tror ni föresten att det känns för fågelhunden Frida när hon försöker skita och det står ett par stirrande, orörliga trastar nån decimeter från nosen? Kan inte vara lätt!


6 kommentarer:

Anonym sa...

Här utanför är det alltid krig mellan skatorna och björktrastarna. Skatorna försöker ta ägg och ungar och trastarna svarar med ett artilleri av ljud som verkar komma från helvetet...och jag ska sova i detta krig. Så jag vet hur du har det. Snart är det vinter och tyst...

Inger sa...

Oj, så många fåglar. Ett störande inslag i min trädgård är katter som inte tillhör mig, men använder mina rabatter som toalett.

Ruben sa...

Björktrastar är inte vidare roliga, det medges! Tacka vet jag Koltrast. /Ruben

Ingela sa...

Har inga trastar, tack och lov verkar det som. Svalorna har dock kommit och svirrar förbi öronen om kvällarna. Fantastiskt hur dom klarar av att pricka in hålen under taket.

Hälsningar
Ingela

billan sa...

Slottsträdgårdsmästaren:
Det känns alltid mycket bättre när man vet att det finns nån som förstår hur man har det:)
Värst är det när det är varmt så man måste ha sovrumsfönstret öppet på natten. Vinter- hemska tider, bara snöbilder på bloggen!

Inger:
Katter i rabatten är rena rama eländet. Jag har en egen steriliserad honkatt och min fasa är att hon skall börja riva runt i nån grannes rabatt. Tror att hon mest håller sig i skogen intill. Jag har i alla fall hört med grannarna och de säger att kissen inte besöker deras rabatter. Tur är väl det!

Ruben:
Fy sjutton för björktrastar, dom kan bara smutsa ner och föra oljud. Tänk om man finge höra lite vacker koltrastsång som omväxling!

Ingela:
Svalorna är fina att titta på, rena luftakrobaterna!

Åsa! sa...

Ha, ha! Livat och glatt i naturen:)