05 juli 2009

Louise Odier

Vi har nu varit på Torpet ett par dagar. Under tiden har den här ljuvliga buskrosen börjat blomma. Jag tycker den är allra vackrast där den är på sin buske. Men kunde trots det inte motstå att ta in en blomma att njuta av ikväll. Doften är mycket angenäm. En sk bourbon-ros(1851),remonterar härdig zon 5. Blommar långt in på senhösten, skall vara känslig för svampangrepp, men peppar, peppar........



Nu ska jag njuta och låta det smälta in att jag har två av de finaste titlarna i världen, Farmor och Mormor, större kan det inte bli.........

7 kommentarer:

Anonym sa...

Den är ljuvlig men tyvärr drabbades mina av svartfläcksjuka hela tiden så jag fick ta bort dem. Hoppas att du klarar dina...den ser underbar ut på din fina bild!

billan sa...

Slottsträdgårdsmästaren:
Mina är inte så gamla, går på tredje året nu. Men peppar, peppar ännu inga sjukdomstecken!

Inger sa...

Svampsjukdomar är tack och lov inte så vanliga på våra breddgrader, ännu en fördel med att bo i Norrland. Min 'Louise Odier' är helfrisk efter många år. Har däremot tyvärr fått rosrost på ett par albor.
Ha det bra farmor-mormor!

Inger sa...

P.S. Säg till när du kommer till Hudik, jag kan guida dig på Kärleksstigen.

Åsa! sa...

Vacker ros Billan! Att få bli mamma, mormor och farmor är riktig rikedom. Sån rikedom som inte går att mäta...

Britt sa...

Den var fin.//Britt

billan sa...

Inger:
Jag vi slipper verkligen en hel del elände här på våra breddgrader, det gäller bara att välja passande växter. Inte alltid så lätt, det finns så mycket
fint på alla bloggar och i alla trädgårdstidningar!!!!
Vill gärna ta mig till din fina stig, men det är lite mycket denna vecka. Hoppas att det finns lite blomning kvar nästa vecka, vi får väl höras!

Åsa:
Det är hur stort som helst, jag är så lyckligt lottad som bara den!

Britt:
Välkommen!
Nu ska jag hälsa på hos dig.