19 juli 2009

Torpet, fjärilar och strömming på burk

Vi avslutade semestern med några dagar på Torpet. Där finns mängder med fjärilar och jag har verkligen kämpat för att fånga några på bild. Det gick inte så bra som jag tänkt mig, försökte få en bild på en jättefin sort som var nästan alldeles svart. Men inte en chans den var hur snabb som helst. Massor med blåvingar och olika orangeaktiga sorter syntes i trädgården. Jag skall absolut lära mig mer om fjärilar och fjärilsfotografering........







Satt i halvskuggan och slöläste i senaste Allt om Mat, där står att "en av sommarens stora trender är Rosé on the Rocks, fruktigt rosé i generösa vinglas med massor av is och drinkpinne"
Ispekterar Torparköket, där finns Rosé och stora glas. Dock ingen is eller drinkpinnar, det fick bli några frysta jordgubbar istället.


Pusan leker Robinson hon har börjat med en ny kost, små möra ödlor, som hon slukar hela. Ibland smiter dom ur hennes grepp och ödlor är tydligen inte så smarta för dom flyr och gömmer sig under fienden.


Vi lyssnade på Sommar i P1 med Kristian Luuk, det var riktigt bra. Han hade mycket intressant att berätta om sina estniska rötter och sitt nuvarande liv. Bra musik spelade han också. Tex Bo Sundström och Frida Öhrn - Jag har gått Inunder stjärnor.


Sen lunch med grillade ribs, vi kryddade med en torr italiensk rubbing bestående av flingsalt, svartpeppar, råsocker, torkad krossad chili och mängder av rosmarin. Inspiration till kryddningen har jag hämtat i Jonas Borsséns bok Killen vi grillen, en riktig favoritbok om man som jag är ett stort grillfreek. Hur gott som helst!


Frida myser i skuggan från släpvagnen.


Mannen som är inne och tar en svlkande dusch, ropar genom fönstret och undrar om jag har lust att klippa hans hår före middagen. Självklart säger jag, undra bara vilken maskin jag ska välja???.......


En riktig Bra Ha sak på Torpet!


Nu har vi tagit på oss lämplig klädsel till middagen, flanellpyjamasbyxor och strumpor. Myggen och storbromsen kommer ju att bli som kanibaler när vi öppnar burken....


Riktigt gott var det, en lagrad burk med Mannerströms goda strömmingar, "endast honor med rom" har bott i vårt kylskåp sedan förra året.


Korntunnbröd, riktigt smör, västerbottenost, färskpotatis, tomat, lök och ett par strömmingar.
Så ska de se ut!

Inga kommentarer: