19 juli 2009

Växthuset

Det börjar bli riktigt trångt nu i mitt lilla växthus, det hade suttit fint om det hade varit några kvadratmeter större! Jag skall försöka få mannen att göra ett jättestort nästa, eller nästnästa sommar........det är en dröm jag har. Många chilisorter börjar bli skördeklara bl.a Jalapenon och Hungarian Hot Wax medan andra bara har kommit till blomningen tex chokolate Scotch Bonnet, Habanero, Bih Jolokia och FishPepper. Chili är ett måste för mig, både milda och riktigt starka.



Zilgan börjar så smått skifta färg.



Ikväll skall vi avsmaka den första solvarma gurka.


Basilikaskogen är stor och tät. Jag brukar flytta ut krukorna i solen och på uteplatser om vädret tillåter, annars trängs dom i växthuset. Jag använder jättemycket basilika mest varje dag.

Jalapeno, en favorit som används flitigt, lite mitt emellan het.


Czeckoslovakian Black. Lagom het att äta färsk skivad i sallader och såser. Lättodlad och rikbärande.


Chilin blommar i många olika färger.


Hungarian Hot Wax, gulvit till rödorange. En delikatess, alltifrån mild till het beroende på i vilket stadium de skördas. Mums!


Fenir, mild smakrik lite paprikaliknande, lite åt salmiakhållet.


Physalis växer hejvilt, jag försöker stänga in dom bakom tråd annars tar dom över hela lilla huset.


Tomaterna har inte kommit så långt, några små , små ampel- och gula pärontomter har börjat visa sig annars är det mest blommor än.

8 kommentarer:

Lilla B sa...

Så många olika sorters chili och så fina de ser ut!
Det här året har jag inga men när jag ser dina ångrar jag att jag inte drog igång frösådd.
Det får bli ändring till nästa år.
Här byggdes växthuset ut för några år sen - är man intresserad odlare är det värt både besvär o pengar.

Åsa! sa...

Solvarm gurka, när gurka verkligen smakar gurka. Det önskade jag att alla fick smaka någon gång i livet!

Inger sa...

Trevlig läsning på alla dina inlägg från surströmming till barnbarn. Och lyckliga du som har ett växthus plus att du är en fena på att laga mat.

Hannele sa...

Häftigt med eget.

Ruben sa...

Även om inte tomaterna kommit så långt, enligt dig själv, så ser ju allt fantastiskt ut!!!! /Ruben

billan sa...

Lilla B:
Tycker absolut att du skall fröså några chili nästa år. Det är liksom en start på trädgårssäsongen när man kan börja med sådden, det är ju för tidigt för det mesta andra sådderna.
Jag måste helt klart få mig ett större växthus, får bli nästa säsongs projekt.
Åsa:
Det var jättegott!
Inger:
Jag har haft växthuset 8-9 år, många timmar har jag tillbringat där, pefekt ställe när man behöver varva ner efter en slitig arbetsdag. Men nu är det bara så att det har blivit på tok för litet....
Hannele:
Inget smakar så gott som det eget odlade.
Ruben:
Jag mår så gott där i min "lilla värld", och jag får väl köpa lite lokalodlade goda tomater i Ås om mina segar på.

Med fingrarna i (j)orden sa...

Hej!
Kul att hitta en "ny" trädgårdsblogg, hos dig har jag nog inte varit förut.
Kul med allt ätbart.
Eva

billan sa...

Eva:
Välkommen, kul att du hittade hit!
Det behövs lite mer sol nu bara så att det ätbara mognar.