24 juli 2009

Oväntat möte.

Den här lille gynnaren kom flaxande mot Frida och mig när vi var ute på lunchrundan i lillskogen. Jag är ingen stor fågelkännare, men tror att det är nån sorts hök. Min första tanke var att vi mött en flaxande hökunge. Med den tron gick jag därifrån för att lämna den ifred. Men under eftermiddagen har en tanke slagit mig, tänk om det var en skadad vuxen. Då borde jag leta rätt på den stackarn och ta den till "fågeldoktorn". Är det nån som kan berätta för mig om det är en unge eller en vuxen fågel??? Själva fågeln var något större än en trast, vingbredden har jag ingen riktig uppfattning om.

Uppdatering:
När jag kom hem från jobbet gick Frida och jag runt i lillskogen. Ingen hök syntes till . Frida är ju en fågelhund och borde hittat den skadade. Jag hoppas att det var en vuxen med byte som nu sitter mätt och belåten någonstans!




5 kommentarer:

cS sa...

Det skulle kunna vara en subadult-adult sparvhökshona. Inte säker men det är min närmaste gissning. Den ser utfärgad ut, i alla fall. Är du säker på att den inte hade något byte i klorna. Ibland kan man nästan röra dem innan de släpper ifrån sig byten, som kan vara lika stora eller större än de själva. Annars är den skadad :-(

Dagens rätt sa...

Hej har nu kollat in din goda surströmmingsmacka. Ser fram emot mina egna rullar, innebär för min del pussförbud och skilda sovrum efter att jag ätit surströmming. (känslig fru)

Ha det bra Axel

billan sa...

cS:
Jag hoppas verkligen att den satt och vaktade nått byte, inte kul om jag lämnat den skadad!

Axel:
Hoppas dina rullar smakade gott.
Ska man dela sovplats med nån som ätit surströmming bör man nog ha ätit samma sak:)

Ruben sa...

Tur att du hade sinnesnärvaro att fota! Jättefint minne. /Ruben

billan sa...

Riktigt paff blev jag när vi möttes....
Det var bara tur att jag hade kameran med, tänkte ta några Fridabilder.