31 oktober 2009

Alla helgons dag

Ännu en torparhelg. Mannen, sonen och jag har tänt ljus på mors och fars grav, ett ljus för var och en av dom . Jag vet att jag sagt det förut, men jag säger det igen...mina föräldrars "viloplats" är så fridfull och vacker. Kyrkan ligger alldeles vid sjön och den kantas av många träd och fin natur. Kan det finnas en minneslund som ligger finare än denna? Ännu mer magiskt är det när skymningen lagt sig och alla ljusen brinner på kyrkogården. Jag har svårt att hitta ord för att bekriva alla känslor och tankar som väcks en dag som denna. Men Anita, som har bloggen De fyra blomsterhaven säger allt så fint i sin dikt "En tid att minnas". Jag njuter av hennes tänkvärd ord och är tacksam för livet här och nu.....


7 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

God fortsättning på helgen!

Anita sa...

Vilken fantastiskt vacker plats. Precis som du säger är det magiskt när skymningen sänker sig över minneslundarna och ljus efter ljus tänds. Jag får alltid en sorts inre frid när jag besöker minneslunden på Allhelgona.

Tack för att du länkade till min dikt. Ha nu en riktigt fridsam och skön söndag!

Åsa! sa...

Vilken vacker plats, föstår att det där andas stillhet och ro.
Önskar dig en fin söndag.

Inger sa...

Det ger en extra känsla om kyrkogården ligger vackert. Jag har ej besökt mina föräldrars grav på länge, den ligger intill järnvägen och då jag åker förbi med tåget säger jag alltid hej till dem.
Ha en bra vecka, ska det bli snö?

Bea sa...

Vilken vacker plats och visst är det ngt alldeles särskilt denna helg som gått, med alla ljusen som tänds på gravar och och minneslundar. Så rofyllt.

Men fy på vovven, hur gick natten med hans mage!?
Ha en fin vecka! /Bea

Ingela sa...

Skönt med bestämda tider/dagar för riter av det här slaget. Vackert med ljusen och naturen.

Ingela

billan sa...

Hannele:
Det blev en fin helg!

Anita:
Tack, det har varit så fint. Jag mår då gott när jag får ha mina nära och kära runt mig!

Åsa:
Visst är det vackert..Tack, söndagen har verkligen varit fin!

Inger:
Jag är inte ett dugg "kyrklig" av mig, men det är så otroligt vackert där! Fint att du säger hej till mor och far på tågresan:) Platsen och tiden spelar ingen roll, bara fint att man tänker på och med värme minns de nära och kära.....
Tror minsan att det är lite snö i luften, ha en bra vecka du med!

Bea:
Det är så enastående vackert där mot sjön, lugnt och rofyllt!
Hundskrället höll oss vaken mest hela natten efter sopsorteringen, vi behövde visserligen inte klä på oss och gå ut. Men det var fullt tillräckligt att kliva upp och släppa ut henne typ en gång i timmen, magen hennes var inte glad:(. Men nu är hon i fin form igen!

Ingela:
Ja det är en fin tradition tycker jag, även om jag inte är så "kyrklig" av mig....så är ett bra tillfälle till eftertanke, att stanna upp och grunna på vad som är viktigt i livet!