03 oktober 2009

Årets sista rosor

September har varit en fin rosmånad, många rosor har blommat åter. En stilla "walkabout" i trädgården i gårkväll efter jobbet, några rosor fick följa med in i stugvärmen. Det blev sannerligen en salig blandning, the Fairy, Queen Elisabeth, Nina Weibull , Fresia, Louise Odier och Robin Hood . Denna färgpalett får sprida sin väldoft och värma våra hjärtan denna helg. Rosdagarna är nu räknade , frosten är hård nu mot dom små liven!




"Strunt är strunt och snus är snus, om ock i gyllene dosor,
och rosor i ett sprucket krus är ändå alltid rosor."
Gustaf Fröding

10 kommentarer:

Ingela sa...

Vilken underbar bukett! Att dom fortfarande är så fina.

Just nu snöar det för fullt här i Aspås, hoppas det töar bort.

Hälsningar
Ingela

Inger sa...

Blir så glad när jag ser din rosbukett. Klarar Friesia verkligen vintern hos dig? Är en zon 3 ros.
Ha en skön söndag!

billan sa...

Ingela:
Håller tummarna för att den eländiga snön töar bort fort som attan. Här har det stormat och ösregnat hela natten, nu småskvätter det bara en aning. Typiskt trist höstväder.
Brasmys och bokläsarläge råder.

Inger:
Lite trist med alla knoppar som nu fryser utomhus, inatt har det visserligen varit frostfritt...men vilket skitväder istället!
Jag chansade för 3-4 år sedan med några Friesia och Peace mot väggen under köksfönstret i min gula hörna, gillar doften. Det är väldigt skyddat läge i sydväst. Peacen klarade 2 vintrar men strök med den senaste vintern, Friesian hänger fortfarnde med:)
Må så gott du med,tror det blir en slapp och vilosam söndag hos mig!

Anonym sa...

Så vackert! Nu får vi ta vara på och njuta av vad som helst som blommar...tom ogräs. Snart blir allt brunt och svart i naturen och i trädgårdar. Ha en lugn söndag!

Anita sa...

En helt underbar bukett med sommar som du tagit in. Ja frost var det några nätter men igår kom det hårda vindar och ösregn. Frosten verkar över för denna gång. Jag har massor med knoppar i mina rosor men jag tror inte dom hinner slå ut, fast man vet ju aldrig. Blir dom lite större så ska jag ta in dom, kanske dom då slår ut inne.

Lilla B sa...

DEt var en bukett med höstglöd i. Så fin!

Bea sa...

Vilken ljuvlig bukett! Suck...mina är snart ett minne blott!
Må gott! /Bea

Ruben sa...

Den där Fröding, han visste en del han!! Klog gubbe. /Ruben

Anonym sa...

Skogsnuvan: Men du vad jag blir avundsjuk på dina fina rosor. Här uppe kan man inte ha rosor just och det är mina favoritblommor. Här ligger blötsnön över både blommor och bär. Det är på tok för tidigt. Vinterdäck på puuuu

billan sa...

Slottsträdgårdsmästaren:
Det är nått speciellt med de sista som blommar i trädgården, såg faktiskt en liten midsommarblomma igår....otroligt!

Anita:
Man gör allt för att sommaren skall dröja sig kvar. En del knoppar som jag tog i var väldigt små, men de har slagit ut varenada en. Det doftar Friesia i mitt kök:)

Lilla B:
Lite sommar i höstens tidevarv!

Bea:
Man mår gott av sommarens sista rosor, ute har det mesta gett upp för i år.

Ruben:
Kan bara instämma, en riktigt kloker gubbe var han allas vår käre Fröding.

Skogsnuvan:
Glad blir jag för att du tittat in till mig:) Usch för blötsnö, riktig vinter om någon månad är finfint, men snöblask och vinterdäck på....inte kul!