07 oktober 2009

Vinterhetta

Nu är växthusdörren stängd för säsongen. I varje fall nästan, jag har givetvis en massa krukor kvar att ta hand om innan vintern gör sitt intåg.........får bli nån dag framöver. Jag hoppas att chilin räcker hela vintern. Jag skördade drygt tre kilo, och vi har även ätit en hel del under sensommar och höst. Dessutom har jag fraktat in sex plantor i huset som behöver mogna lite till. Riktigt nöjd med säsongens hetta är jag minsann!
The heat is on......


Röda, orange, gula, gröna och svarta. .......milda, starka, jättestarka och urstarka. Underbart!



Här är ett par Hungaria Wax som behöver lite mer mognad och styka. Även Habaneron, Bih Jolokia, Fish Peppern och Chocolate Scottch Bonnet behöver lite mer värme och ljus innomhus.

12 kommentarer:

Inger sa...

Så många olika chili det finns, en främmande värld för mig, åtminstone i odlad form. Glad blir jag om jag lyckats inspirera dig till nånting i din trädgård. Klematis är toppen att odla, lite antingen eller, jättebra eller inte alls är oftast resultatet. Och en del är tröga i starten. Lycka till med dina!

Anonym sa...

Vackert!
Verkligen vackert!

Anita sa...

Den övre bilden är ju hur läcker som helst. Vilken chilisymfoni. Jag tycker om chili men har aldrig prövat att odla det själv. Drygt tre kilo ... det kallar jag skörd.

Katarina sa...

Du vet väl efter skörden vilka som är jättestarka också? Så det inte blir fel menar jag. De är vackra!

Åsa! sa...

Det var en diger samling med starkvaror! Verkligen bra skörd. Hur förvarar du dom över vintern, torkar du dom, eller?

Bea sa...

Mmm...vacker hetta!
Hur vinter förvarar du dom?
Ha en trevlig kväll! /Bea

billan sa...

Inger:
Jag rekomenderar dig att gå på upptäcktsfärd i chilivärlden, mycket spännande värld:) Håller tummarna för mina nyflyttade klematiser, det har inte varit någon bra fart på dom tidigare. Förutom ampelklematisen, den har vuxit och blommat helt sanslöst.

Maud:
Visst är det vackert......nöjd är jag med skörden.

Anita:
Chilisymfoni, det var en fin fin beskrivning. Det är tacksamma växter att odla, men man måste så i tid.....i januari är det dax.

Katarina:
Vid det här laget har jag ganska bra koll på sorterna, många års övande:)

Åsa och Bea:
Fin fina starkvaror. Dom flesta torkar jag, men en del hamnar i frysen. Det går alldeles utmärkt att frysa chili, men de tappar lite i styrka och blir mildare....

Annika Christensen sa...

Wow vad läckert! Hade bara enlite planta i år.
Tack för fin´kommentar jag trivsi ming trädgård tillsammans med ogräs och sniglar.
Ha en god kväll
annika

Gunilla sa...

Vilken skörd och fina färger har dom. Jag har aldrig provat att odla chili.
Men kanske någon gång.
Jag har förstått av svaren på kommentarerna att de går att frysa. Det var ett bra tips.

Ha en fortsatt bra dag och trevlig helg

Gunilla

Hannele på Hisingen sa...

Nöjd kan du verkligen vara.

Anonym sa...

Lilla dotterm
vilka fina chilisar, jag har också mina inne på mogning, några hungarian men även jalapeno, men jag har inte fått lika mycket som du. Men sedan hade ju jag bara två plantor, får tigga fler nästa år :)

billan sa...

Annika:
Du får satsa på några fler nästa år.

Gunilla:
Jag tycker absolut att du skall testa att odla några sorter, det är så härligt att ha över vintern.

Hannele:
Nöjd var ordet:)

Dotter min:
Klart du skall få fler nästa år, jag är jätteimponerad över att du inte tagit livet av dom du fick:)