22 oktober 2009

Trädgårdsläget

När jag på lunchen gick en sväng i trädgården i samband med den obligatoriska hundrundan såg jag dom här överlevarna. Dom kämpar tappert i höstrusket! Jag har i flera tidigare inlägg berättat om vad nöjd jag är med frösådden av dessa små violer. Dom har blommat och blommat.....För ett par dagar sedan när det hade varit flera kallgrader på nätterna såg dom lite ledsna ut, men idag sträcker dom små liven på sig och visar sina"ansikten" igen. Vilka små glädjespridare.



"Carpet Antiue Blue Wing".
Gyllengula blommor med lavendelblå vingar. Passar både i ampel och kruka samt som marktäckare. Bilden är tagen idag den 22 oktober. En ny favorit i billans trädgård!


Även lilla Louise Odier kämpar på, hon tänker inte ge upp i första taget......


De amerikanska blåbärsbuskarna lyser knallrött.


Den vita astilben är allt annat än vit......


Nävan bjuder även hon på lite färg i den för övrigt så gråbruna trädgården.
Snart är det helg igen, en efterlängtad normaltid närmar sig. Jag tillhör den lilla skara som inte alls gillar detta med att ställa om tiden fram och tillbaka. När jag föddes rådde endast normaltid, inte sommar och vintertid. Jag tycker det är ett eländes påfund........

9 kommentarer:

skogsnuvan sa...

Violer är underbara små blommor, finns så många olika och är så söta och tåliga och gläder tidigt på våren och till långt in på hösten. En av mina favoritblommor

Anonym sa...

Visst gillar man de där tappra blommorna som trotsar frost och mörker...

billan sa...

Skogsnuvan:
Håller fullständigt med dig, tacksamma och söta. Men jag trodde aldrig att dom här skulle blomma så dant redan frsta sommaren.

Slottsträdgårdsmästaren:
Otroligt att dom orkar stå emot hösten. Jag får passa på att ta en titt när jag är hem på lunchen, när man slutar jobbbet är det ju kolsvart ute.....

Bea sa...

Samma här, det mesta är grått och trist men de tappra violerna blommar fortfarande om än ngt sparsamt.
Hoppas du får en angenämt veckoslut! /Bea

Inger sa...

Visst blir man glad när nånting blommar nu, måste vara sista rycket. Dina violer är så gulliga, förstår att du tycker om dem.
Önskar dig en riktigt skön helg!

Anita sa...

Förstår så väl att de små violerna blivit favoriter. Vackra är dom och tappra. Sådana kan man inte annat än älska. Blev mycket förtjust i din blåbärsbild. Gillar de intensivt röda bladen och hur bären är i oskärpa och liksom flyter ut som i en akvarellmålning. Bilden får mig att känna höstens doft och ger mig blåbärssmak i munnen. Jag älskar blåbär!

Ha en härligt helg :)

Anita sa...

En härlig helg menar jag naturligtvis :)

Åsa! sa...

Så underbart söta dina violer är, verkliga glädjespridare!
Önskar dig en trevlig helg Billan!

billan sa...

Bea:
Härligt med violerna som trotsar frost och kyla. Skönt skall det bli med en ledig helg!

Inger:
Absolut sista blomningsrycket. Hoppas du får en fin helg i Linköping!

Anita:
Jag blev verkligen paff över att violerna blommade så friskt redan första året. Blåbär är en favorit här med, både gott och nyttigt.
Det känns som om min helg kommer att bli fin, hoppas du med får en härlig helg!

Åsa:
Detsamma önskar jag dig! Och föresten det skulle vara fint fint att få följa med dig på en cykeltur i verkliga livet:)