14 oktober 2009

Sista knoppen.

Ännu en höstdag med en sol som lyser från en klarblå himmel. Hög och frisk luft, solen lyckas inte bjuda på särskilt mycket värme.......men vackert är det. De underbart röda höstfärgerna övergår mer och mer i nyanser av gråbrunt. För varje dag som går samlas fler och fler småfåglar vid fågelbordet. Det är mest talgoxar som hälsar på, men även en och annan sort som jag ej vet namnet på. I vinter skall jag ha fågelboken framme på köksbordet och lära mig lite mer om våra vänner småfåglarna. Om det går som planerat kommer en lastbil med 10 kubik björkved att tippas ut på gården ikväll , sedan blir det för mannen och billan att kavla upp skjortärmarna och stuva in allt i vedboden.


På lunchen idag tog jag den här bilden, vallmon har börjat knoppas igen. Den är nästan sprickfärdig trots flera frostnätter. Få se hur länge till den orkar kämpa.
Ha en god fortsättning på veckan!

6 kommentarer:

Lilla B sa...

Va?! Vallmoblomster nu? Här är det bistert och isen låg i viken på sjön jag åker förbi. I morse, alltså. I eftermiddags hade den smält. Men inte fasiken såg jag blommor i knopp vid vägrenen, inte.

Inger sa...

Kanske blomningen har fortsatt ovanligt länge pga den varma september. Nu är du väl varm av all vedbärning. Ha det gott!

Hannele på Hisingen sa...

Det var mycket ved..

Annika Christensen sa...

Tänkte jus på knoppar igår faktiskt.
Knoppar är nästan finare än själva blomman.
Nu finns det nog två billan i bloggvärlden.
Ha det gott
Annika

Gunilla sa...

Visst är blomknopparna fina synd bara att en del inte hinner slå ut i blom.
Här har vi haft kallt i flera dagar nu men fint höstväder.

Ha en fortsatt fin dag
Gunilla

billan sa...

Lilla B:
Ur led är sannerligen tiden, det knoppas på alla konstiga ställen här hos mig.

Inger:
Ved är bra, man blir varm av att stapla den och man kan värma sig franmför brasan med den. September har varit snäll mot all växtlighet.

Hannele:
Vinter är lång och jag är en riktig braseldare, ibland eldar jag så att mannen måste öppna fönstret.......

Annika:
Håller med, knoppar och fröställningar kan till och med vara finare än blomman själv.

Gunilla:
Det har varit kallt här med, men knopparna håller sig vid liv fortfarande. Idag spöregnar det:(