05 oktober 2009

Egenodlat och hemmalagat

I våras kom jag hem från Jamtlis vårmarknad med fyra plantor från Ingela som har bloggen Träd gård en. Jag grävde raskt ner dom i en av mina pallkragar. Sommaren kom och sommaren gick, plantorna växte och växte och..........I lördags var det dax att koll vad som fanns i jorden, fram med spaden.


Först avverkade vi det monsterhöga gröna.


Därefter grävde vi fram dom här godsakerna. Vilken lycka, massor med fina jordärtskockor. Jag gjorde som Ingela sa, lämnade några knölar kvar i jorden så att vi får nya plantor nästa vår!


Det slutliga resultatet blev en krämig och god jordärtskockssoppa, med ett knaprigt chips av parmaskinka till. Det gjorde vi bra, riktigt bra!

11 kommentarer:

Anita sa...

Jag fick mig ett gott skratt när jag läste ditt inlägg. Vet du ... i lördags skulle jag laga precis den soppan, med parmachips till. Receptet jag har är från ICA är det samma som du har månne? Nåväl, jag fick total blackout och kom hem med kronärtskockshjärtan istället. Men ... soppan blev god ändå. Fast jag kan tänka mig att din blev helt ljuvlig. Med så härliga jordärtskockor. Underbara. Hoppas du får en lika härlig skörd nästa år.

Ha en skön vecka!

Anita

Anonym sa...

Skogsnuvan: Du verkar verkligen ha gröna fingrar och förmodar jag bor i Sundsvallstrakten där ni har zon 4 eller 5. Hos mig i östjämtland på hög höjd har jag 6 eller 7 och det mest exotiska är en ek som överlevt över alla odds.
Får jag lägga in dig som favorit? Du har så fina bilder.

Åsa! sa...

Mamma odlade jordärtskockor förra året och ville gärna dela med sig. Jag brukar gilla grönsaker och rotfrukter. Kan inte komma på något som jag inte gillar, men de där kockorna... Nej, det gick bara inte!

Inger sa...

Vilken lyckad odling av jordärtskockor. Och nästa år blir det ännu enklare, eftersom du redan har några knölar. Smart!

billan sa...

Anita:
Misstänker starkt att vi kört med samma recept... fast använt lite oika råvaror:) Man kanske skulle testa kronärtskockor nästa gång, hi hi.

Skogsnuvan:
Alldeles rätt, Sundsvall och zon 4.
Har kikat på din blogg och det är ju underbart vackert där du bor, synd bara att klimatet är en aning svårt för en rosälskar:(
Klart du får lägga till mig, det är bara trevligt.

Åsa:
Jag älskar den nötiga, krämiga smaken. Men som ordspråket säger smaken är som baken.... och tur är väl det tycket jag:)

Thorins Trädgård sa...

Hallå, vi trodde att vi hade fått solrosor i vår grönsakslåda, men de blommade ju aldrig de rackarna så vi slet upp dem. OCH då upptäckte vi att det var jordärtskockor. OCH, att de skulle varit i jorden ett tag till.

Men nu när vi är så kloka och visa har vi planterat en del av dem vi ryckte upp, och tillagat resten. Små men naggande goda. Jag gillar också de otroligt höga stammarna, känns som en mindre skog när man står bredvid.

Ha det bäst

Marit

billan sa...

Inger:
Jag är jättenöjd, hade ingen aning om att dom var så lättodlade, hoppas på annu fler nästa år.

Marit:
Hi hi, vilken trevlig överaskning ni fick:)
Blasten var urhäftig, flera meter hög......Bra att ni grävde ner några igen nu håller vi tummarna för nästa års skockskörd!
Må så gott du med!

Britt sa...

Det låter väldigt gott. Har inga men fick en tos så nästa år kanske//Britt

billan sa...

Britt:
Det var supergott. Du kommer säkert att få en fin skörd du med nästa år.

Hannele på Hisingen sa...

Jordärtskocka som är så god och väldigt hälsosamt.

billan sa...

Hannele:
En riktig höjdargrönsak, nästa smakprov blir helkokt med smör och salt, a lá Träd gård en.