21 oktober 2010

Chokladkakor med chile

Snart är det åter helg och kanske lite fredagsgodis skulle passa? Ikväll har jag bakat makalöst goda kakor som vi tänker smaska på när vi kommer till torpet imorgon. Några slank ner redan ikväll i gott sällskap av en kopp espresso. Fotot blev inte något vidare värst bra, men kakorna...... ack så goda!


Det här behöver du:
¤100 gram smör
¤1 dl socker
¤1 msk sirap
¤ 1 liten nypa salt
¤ finhackad urkärnad chilepeppar, jag tog en 1/4 av en röd jalapeno.
¤ 1/2 dl kakao ( eller mörk choklad)
¤ 2 dl vetemjöl
¤ 1 tsk bakpulver

till garnering flingsalt

Så här gör jag:
Skär smöret i bitar och häll ner i matberedaren tillsammans med socker, sirap, saltgnuttan, kakao, vetemjöl och bakpulver. Mixa ihop allt.
Blanda i finhackad chilepeppar efter tycke och smak. Gör en rulle och dela i 20 bollar. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt och platta ut till ca ½ cm tjocka kakor. Strö flingsalt över och grädda mitt i ugnen ca 10 minuter i 175 grader. Låt kallna på plåt och servera..

Ät och njut!

8 kommentarer:

Hannu på Langeland sa...

Jag behöver en ny granne! Karin om du ser detta är det inte att byta ut dig jag menar....

Lilla B sa...

Tack billan!! Här ska det bakas i helgen. Den förträffliga banankakan ska först ner, mild som den är. Sen stundar andra tider med chili och salt!

skogsnuvan sa...

Sött och salt och chili. Förstår att dom kakorna blir mums. Hoppas ni har värmen på i stugan för det är KALLT

Jord under naglarna sa...

Choklad och chili är ju en jättegod kombo!

Jag visste inte att ingefära motverkar åldrandet, jag äter ju mycket ingefära och nu förstår jag varför jag håller mig ung! =)

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

De där är precis i min smak, mums så gott det ser ut!

Inger sa...

Spännande recept, jag gillar:)
Ha en skön helg på torpet!

Anonym sa...

Det där låter som nått jag måste testa.

Anita sa...

Mums ... ytterligare ett recept med chili i att prova. Och det verkar ju enkelt också. Kul med flingsalt över. Det här ska provas å det snaraste!