06 oktober 2010

Jalapeno och cornbread

Mina bloggvänner Anita "De fyra blomsterhaven" och Charlotta "Cesars trädgård" önskar tips om vad jag gör med all min chilepeppar. Tänkte därför under hösten lite nu och då komma med inlägg om mina olika sorter, dess användningsområden mm.

Det mesta av chilen torkar jag. Ibland trär jag upp dem på tråd och gör fina halsband. Men det mesta torkar jag i ugnen, det går fortast så. Lägger då chilen på bakplåtspapper i 50 graders ugnstemperatur, klämmer fast ett "korkgrytunderlägg" i ugnsluckan så att det blir en glipa och luften kan cirkulera. Ofta torkar jag över natten, är lite rädd för att lämna ugnen på med husdjuren ensamma hemma....
Resten delar jag mitt itu och fryser med kärnor och allt. Ibland vill man ha "färsk" chile i maten och då är de frusna ett bra alternativ. Jag brukar hacka dem medan de är halvfrusna, innan de blir så sladdriga. Det enda minuset med att frysa chilepepparn är att de tappar lite i hetta.

Mitt intresse för chile började i mitten av 90-talet. Jag kom över Jonas Borssens bok "EAT THE HEAT" (1996). Ett par år senare kom han med nästa bok "Arctic Heat" och jag var såld! Utbudet av chile i affärerna var då mycket begränsat. Men jag började experimentera med det få sorter som fanns, och lusten växte. Min första sådd var om jag inte minns fel en "cayenne long slim" från Weibulls. På den tiden var det inte till att tänka på näthandel och inte heller fanns det många frösorter ute i handeln.

Chile är inte bara något starkt som får munnen att brinna. Det finns idag mängder av sorter allt i från milda och söta tex "Sweet Banana" till grymt heta tex Bih Jolokia". Alla har sin plats och sitt användningsområde i billans kök. Jag vill betona att det är omöjligt att dosera typ en halv eller en hel chili i en maträtt. Det är ett absolut måste att smaka på frukten för att kunna veta hur mycket man ska ta. Skär av en bit av frukten och sätt tungan emot fruktköttet..... sedan vet du om det är ett par cm eller ett par hela som gäller...:)

Idag indelar man Capsicum ( chilepeppar) i fem huvudarter,
Capsicum annuum, Capsicum baccatum, Capsicum chinense, Capsicum frutescens och Capsicum pubescens. Dessutom finns det mängder av vildarter.
Chilen är släkt med tomat, potatis och tobak och tillhör familjen Solanaceae.



Jalapenon, Capsicum annum tillhör basutbudet i mitt kryddskafferi, god både grön och röd. Användbar i all matlagning, i synnerhet ägg och osträtter. Dela mitt itu och fyll med getost och skvätt på lite flytande honung, swisch in i ugnen och du har världens godaste och enklaste "förtugg". Jalapenon finns att köpa som rökt och kallas då chipottle, mums i grytor och köttfärsröror.


Ett favoritrecept med jalapeno är cornbread. Här serverar vi den tillsammans med en grillat flankstek, men absolut godast till majsbrödet är en helgrillad majskyckling i klotgrillen.
Bilden är tagen med mobilkamera och gör inte maträtten rättvisa, den är mycket godare än vad det ser ut.
Så här gör jag mitt corbread / majsbröd:
¤ 2,5 dl majsmjöl
¤ ½ tsk salt
¤ ½ tsk bikarbonat
¤ 2 ägg
¤ 1,75 dl filmjölk
¤ 5o g smält smör
¤ ca 2 dl majskorn
¤ 1,25 dl grädde
¤ urkärnad och finhackad jalapeno, mängd efter tycke och smak ( färsk eller fryst)
¤ 2,5 dl riven ost, tex cheddar eller greve

Värm ugnen till 175 grader. Blanda mjöl, salt och bikarbonat. Vispa ihop ägg, filmjölk och smält smör och rör sedan ner detta i mjölblandningen. Tillsätt majs, grädde och jalapenon.
Sätt in en gjutjärnspanna några minuter i ugnen så att den är riktigt het, ta INTE i handtaget! Häll hälften av smeten i pannan, strö på osten och häll över resten av smeten. In i ugnen och grädda ca 30 minuter. Servera nygräddad och uppskuret i bitar.

Det här blev ett otroligt långt inlägg och fler chile-inlägg kommer.
Jag säger som Jonas Borssen: EAT THE HEAT!

5 kommentarer:

Inger sa...

Oj, vad du vet och kan mycket om chili, misstänkte det:)
Ha det gott!

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Hett och härligt inlägg - I love it! Mer chili till folket! :-)

Unknown sa...

Håller med Tyra! Och tack snälla, snälla för detta fantastiska inlägg. Jag ska ta och skriva ut hela direkt:) Ser redan fram emot nästa:)
Ha det hett och gott,
Charlotta

Åsa! sa...

Tack Billan för detta inlägg! Verkligen lärorikt, nu väntar vi på nya matnyttigheter från chilins värld:)

Anita sa...

Billan ... stort, stort tack för detta inlägg. Så himla intressant att läsa och vilka bra tips, både på förvaring och i matlagning. Jag kommer att bokmärka det och gå in och läsa många gånger. Ser fram mot kommande inlägg under hösten. Jag har ju bara en sort i år men har redan blivit frälst och planerar nästa års sådder redan och kommer att följa alla dina chiliinlägg.

Jag har en förvaringsfråga till dig. Har läst i Allt om Trädgård att "Färsk chili kan förvaras hel i en plastpåse i kylen i ett par månader". Har du testat det? Jag tycker det låter länge med ett par månader. Kan den inte börja mögla? Då jag inte har så mycket så funderade jag på att torka hälften och (om det fungerar) förvara en del färsk i kylen.

/Anita