27 oktober 2010

Rosendrömmar

Nu har jag bestämt mig för vad jag skall göra med presentkortet jag fick för en tid sedan. Jag ska plantera en vacker och härdig rosenhäck. Den kommer att bli som en avgränsning nedanför köksträdgården och växthuset. Många rosor kommer att behövas, de är ca 10 - 12 meter som skall fyllas. Jag tänkte även göra någon form av portal eller liknande, gärna av armeringsjärn med några klätterrosor.


I vinter ska det planeras och till våren ska det planteras. Jag tar tacksamt emot råd och tips från er mina trädgårds vänner på lämpliga rossorter.
Må så gott!

7 kommentarer:

haspet sa...

Vilken superbra idè. Härligt att du fick presentkortet, mycket bättre än en klocka eller kristallskål... Är som jag brukar säga urdålig på olika växtsorter men jäkligt bra på att njuta av dom, så jag rekommenderar att du tar råd av Håkan på Malevik... istället, han vet säkert exakt vad du ska ha. Ha det bra.// Peter

Inger sa...

Vilken bra idé! En god investering för njutning, och det är ju din specialitet. Vi återkommer om sorter.
Kram

Åsa! sa...

Det kommer att bli alldeles underbart vackert! Du får höra med Slottsträdgårdsmästaren, han planterade ju en rosenhäck!

Unknown sa...

Åh vad härligt! Ska med stort intresse följa framväxten av din rosenhäck! Håller med Peter, fråga Håkan!
Ha det gott,
Charlotta

skogsnuvan sa...

Så vackert det kommer att bli och med portalen med slingrande rosor på. Tyvärr kan jag inte ge dig något råd för här går det inte att ha rosor och du kan tro att jag är avundsjuk för rosor är mina älsklingsblommor.

Anita sa...

En rosenhäck låter helt underbart. Visst är det härligt att redan nu ha ett presentkort som ligger och väntar och kunna ägna mörka vinterdagar till att planera.

Ha en skön helg!

Ingela sa...

Härligt att få planera, tänka ut lösningar, hitta sorter man gillar, beställa och sen sätta igång fram på vårkanten. Grattis!

Jag vet inte så mycket om rosor, vi har åtta sorter som är såna där lättodlade saker. Du får säkert jättebra hjälp av Inger.
Hälsningar
/Ingela