10 oktober 2010

Höstglöd

Jag har känt mig en aning pressad senaste veckorna, många plikter har kallat. Och när livet rullar på sådär lite för fort blir naturen extra viktig för mig. Den här helgen har jag vandrat längs Ljungans vatten, det är makalöst vackert nu med alla färger. Naturen har alltid haft en läkande inverkan på mig, naturen och Ulf Lundell, det är medicin det.... :)

Trevligt umgänge med släkt och vänner samt lite trädgårdsarbete har jag även hunnit med. Fågelbordet är uppsatt och fyllt med solrosfrön. Nu är klockan är ca 18 och det börjar skymma ute. Luften är hög och klar, inatt blir det nog kallt. Inomhus sprakar björkveden i braskaminen, kattorna ligger med magarna i vädret på koskinnet och njuter av värmen. Om en stund är det dax att tända Muurikkan, det blir wokade grönsaker och tigerräkor till söndagsmiddag.



Vilka färger......






Jättestora, gamla fina tallar växer längs älvbrinken. Rötterna är som tagna ur en sagofilm. Ofattbart att träden orkar hålla sig kvar.



Mängder med svanar på väg mot varmare breddgrader. Det ser ganska kallt ut i vattnet.



En ny arbetsvecka närmar sig med stormsteg, mörkt när man kliver upp och mörkt när man kommer hem..... Jag ska försöka ta mig ut lite på luncherna, bäst att njuta av färgprakten så länge den varar.
Må så gott och lär dig älska mörkret!

12 kommentarer:

Anita sa...

Billan ... vilken härlig höstpromenad du bjuder på och vilka underbara bilder. Alla skulle platsa i Slottsträdgårdsmästarens fototävling.

Tack för att du tittade in och svarade på min chilifråga. Jag har lagt in några i kylen men det fick bli plastpåse med luftinsläpp. Jag kunde ju inte offra hushållspapperet ;)

Ha en skön vecka!

Kram

haspet sa...

Vi har tydligen samma tema på våra bloggar i dag. Kanske inte så konstigt när naturen bjuder på så mycket vackert just nu. Jättefina bilder du bjuder på.// Peter

Ingela sa...

Visst är det härligt! Vi har varit ute och jobbat med att snygga upp efter oss, plockat undan grejjer och så och fast det blåste rätt kallt så var det skönt.

Hoppas din arbetsvecka blir bra!
/Ingela

Inger sa...

Vackra naturbilder, vilken härlig helg du haft. Hoppas du får det lite lugnare nu.
Sköt om dig!
P.S. har du några fler bilder på rosen?

Unknown sa...

Vad härligt det låter - la doce vita!!!
Ha det gott,
Charlotta

skogsnuvan sa...

Tack för fina bilder. Hösten är vacker när löven hänger kvar och färgerna är otroliga. Naturen är läkande. Det är ett som är säkert. Att laga mat på murika låter härligt.

Christina sa...

Vilken härlig höstpromenad vi fick följa med på! Härliga bilder!
För mig är hösten både vemodig och mysig, men ett är säkert, för varje dag närmar vi oss en ny vår!
Ha det gott!
Christina

Åsa! sa...

Så fina höstbilder!
Det är viktigt att hitta sin andhål här i livet, och håller med dig, ute i naturen, där finns kraft att hämta!

Jord under naglarna sa...

Så fantastiskt vackra höstbilder du bjuder på!!

Jag har cokså varit lite pressad på sistone och inte orkat hänga med i bloggsvängen riktigt, men nu hoppas jag det blir ändring på det för det är ju något jag gillar.

Åsa S sa...

Hittade din sida via Anitas blogg. Vilka ljuvliga höstbilder du visar. Jag älskar träd och man kan inte annat än imponeras av att de lyckas hålla sig kvar, med de stora rötterna som hänger i luften.
Åsa S

billan sa...

Anita:
Det ska bli spännande till helgen och se alla bidrag till fototävlingen.
Jag var helt säker på att du inte skulle välja "hushålls-pappersalternativet"....:) Du är väl fortfarande inne på årets första rulle..?? hi hi....

Peter:
Tackar, det var ju ett perfekt fotoväder! Mycket av de vackra höstfärgerna ligger på backen nu, det har stormat friskt några dagar....

Ingela:
Vi har mycket kvar ute som skall plockas ihop, hoppas vi får till det innan snön kommer....

Inger:
Äntligen en lugn kväll! Tack för rostipset, jag tror att du har rätt:) Kram!

Charlotta:
Visst är det härligt... Ha det gott du med!

Skogsnuvan:
Det börjar bli mer löv på backen nu än i träden...:( Det är så härligt att laga mat utomhus!

Christina:
Tack för dom orden, jag gillar tanken på att våren närmar sig:)
Ha det gott!

Åsa:
Du verkar ha hittat ett bra andningshål på onsdagskvällarna, kul att återuppta ett gammalt intresse!

Jord under naglarna:
Man kan inte hinna med allt hela tiden, vi kommer nog igen både du och jag i bloggsvängen vad det lider!

Åsa S:
Kul att du hittade hit och välkommen åter!

Mira sa...

Så underbart vackra höstbilder! Speciellt den sista med de genomlysta lönnlöven. Men lära mig älska mörkret... Nej det kan jag nog aldrig...