01 oktober 2010

Fototävling och Pelargonhöst

Första oktober och oåterkalleligen höst. Idag börjar Slottsträdgårdsmästarens fototävling och givetvis är det den gråaste dagen på länge. Jag önskar mig sol och fina höstdagar framöver i min jakt på den bästa oktoberbilden.



Som vanligt när frosten kommer blommar pelargonerna som finast! Elisabet från Visby får allt trängas med "mårbackorna" en tid innan de förpassas till vinteridet.


I år har jag provat på att stamma upp några några sorter, " Catolica" här ovan är en av dom. Starkväxande och vacker, hoppas den vill vara min kamrat många år.

Trevlig helg!

7 kommentarer:

Åsa! sa...

Visst är det så med pelargonerna, de verkligen älskar när det blir svalare.

Ja, vad ska vi hitta på för motiv i år till Slottis...
Önskar dig en trevlig helg Billan!

skogsnuvan sa...

Catolica är en stad i Italien och den är fin precis som den där pelargonen. Jag har stoppat in mina pelargoner i växthuset så dom ska få njuta av ljus lite till innan jag tar in dom.

Unknown sa...

Ja, jag hoppas också att den fina pelargonen stannar länge, länge:)
Ha det fint,
Charlotta

Inger sa...

Alltid trevligt med pelargoner:)
Jag vill också ha sol och vackra dagar...
Trevlig helg!

Bea sa...

Ja, hösten är kommen på riktigt, grått, lite kyligt och blommorna är placerade på vinterförvaring, i väntan på en ny vår :)
Underbar färg på din pelargon!
Må gott! /Bea

Anita sa...

Jag har haft pelargonfotograferingsdag idag. Oj, vilket långt ord :) Din Catolica är väldigt vacker. Hoppas hon kommer att trivas som uppstammad. Jag är just nu galen i uppstamningar. Min bästa är en Dr Westerlund. Den är enorm men jag måste nog klippa in kronan så att stammen får utvecklas lite mer.

Annars har det varit sol här idag men jag har inte hunnit ta några bilder till fototävlingen. Har förpassat mina änglatrumpeter till de sälla jaktmarkerna. Men .. jag har naturligtvis tagit skott av dom först. Dom hade blivit så enorma så dom gick inte att vinterförvara längre. Men skotten ser friska och fina ut så dom kommer nog att blir bra till nästa är.

Ha en fortsatt skön helg. Hoppas du får lite sol imorgon.

/Anita

Skatan sa...

Jag har ju inga gröna fingrar ... det har jag säkert redan sagt ... men älskar pelargoner och mina också har blivit vackrare nu när hösten börjar komma på allvar. Konstigt. Hela sommaren blommade de med små taniga blommor som nu är fulla och fina ...

Härliga är dom i alla fall ...

Kram!